\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Pengenalan Make up !
22 August 2011@10:36 AM
Assalamualaikumm warramatullahiwabarokatuh...


Selamat pagi semua :) Mood hari ni better dari semalam dan semalam punya semalam . HEHE . Tapi kekusutan tu tetap ada la . Just chill and hidup macam biasa ... Today nak cter pasal make up . Skang kan bulan puasa . Tinggal 8 hari lagi insyaallah kita akan menyambut Hari Raya . So , apa yang aku nak kongsikan untuk raya nanti adalah kongsi cter . kahkah . Ye , aku nak berkongsi tips-tips memilih make up . . Jenis-jenis make up ataupun jenama makeup tu terpulang kat korang nak pilih jenama apa . Kalau rasa-rasa mampu tu beli la yang mahal sikit and berkualiti tinggi . Contohnya : MAC and Chanel . Tapi bagi yang kurang mampu tu kita beli biasa-biasa sikit . Contohnya : Avon , Silky girl , ZA , Maybelline , 2in1. Boleh tahan la harganya .. Kualaiti pun okay . Aku biasa guna silky girl and 2in1 . . Sebab kaler dia tak pekat sangat and soft ... Kebiasaan memilih krim asas , haruslah gelap dari kulit kita . Aku just pakai krim biasa je . Maksud aku krim asas ni naturactor foundation . Tapi kalau pakai ni lagi cantiklah makeupnya . Okay aku bagi gambar .


ada macam2 jenis kaler . 


Mesti korang pelik kan ada kaler hijau , HAHA . makeup Alien ke ? HAKHAK . Bukannn . Tu hanya asas . Bila dah sapu Compact Powder barulah nampak balik kaler kulit kita . 

Compact Powder

Compact Powder ni kalau takde jangan pulak ganti dengan bedak baby yang sapu kat badan tu . HAHA . Yang ni WAJIB ada . . Then , kita beralih dekat kening pulak , actually aku tak makeup pon kening aku , yelah tak touch up ponn . Sebab tak minat , HAHA . Bagi yang ada kening serabut tu , kemas-kemaskan lah sikit . Yang penting , mata ! Okay , mata pulak , kalau baju raya dah kaler pink , janganlah semua nak pink . Boleh guna eyeshadow pink , tapi Blusher nanti pilih kaler gelap sikit . Okay contoh eyeshadow :)
Eyeshadow !



Make sure pakai eyeshadow dulu baru Eye Liner . Baru kemas dan nampak clear eye liner tu kan . Kalau dok pakai dulu eye liner then pakai eye shadow pastu touch up balik eye liner tu . Tak ke nampak kusut nanti ... Aku rasa part ni laa yang paling diambil berat . Sebab make up akan jadi sempurna kalau bahagian mata nampak cantik . . :)  Okay then , eyeliner !

Eye liner

Okay eye liner ni tengok jugak . Aku lebih prefer kaler HITAM . Sebab nampak neutral . And senang nak matching dengan eyeshadow . Boleh jugak kalau nak kaler coklat :) TAPIIIII .... Jangan sesekali guna eye liner yang bermacam-macam kaler tu , kang pagi raya dah kena bahan dengan family :P Okay next , Blusher !

Blusher

Okay yang ni blusher . Ramai yang konfuse or tak reti nak beli mana satu blusher mana satu eyeshadow . Jangan tertukar pulak ye ! Okay , blusher ni bebas lah korang nak pilih kaler macam kat atas ni ke , or coklat ke ? asalkan kaler tu bagi pipi korang tampak segar . Jangan pilih kaler gelap dari kulit and cerah sangat pun tak boleh bagi yang kulit gelap . Kalau korang berkulit putih , korang bebas memilih ... OK ? Okay lastly , Lipstick !

Lipstick .
Yang ni part yang aku suka , sebab dah nak habis . HAHA . time ni laa muka semua dah siap solek tapi tinggal bibir je kan . So , pandai-pandai korang la nak pilih kaler apa . AWAS ! Warna Merah terang bagi sesape yang balik kampung tu , kang nanti kena kejar ngan lembu . HAKHAK :P 

Okay , tu je yang aku nak kongsikan , takdelah susah pun . Ni kira basic jelah . Apa-apa pun kalau nak tahu dengan lebih lanjut boleh la ke http://farehazone.blogspot.com/ untuk belajar make up . HAHA . 

Nak selit jugak . HAHA .

Okay ni muka aku lepas makeup . Tapi time ni makeup simple sangat . HEHE . Btw , ni aku make up sendiri :)

p/s : Raya ni aku tak tak dapat nak beli make up baru . Baru nak paw . xD