\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Aiesya - Part 14
18 November 2011@12:19 AM
Episod sebelumnya : Aiesya - Part 13


Selesai sahaja mereka makan malam di kafeteria , Rayyan ingin mengambil udara segar di tepi pantai pada waktu malam pula... Sungguh nyaman... Aiesya pula hanya memerhatikan gelagat bosnya itu... Kadang-kadang agak menjengkelkan , kadang-kadang peramah dan berbudi bahasa... Mana satu karakter sebenar bosnya itu , dia masih memikirnya...

" Kita duduk sini... " kata Rayyan...

Mereka duduk di atas batu-batu yang betul-betul di tepi pantai... Sesekali terdengar ombak membisikkan rindu di waktu malam... Tidaklah sepi...

 " Nyamannyaaa... Dah lama saya tak lepak pantai... " kata Aiesya pula...

" Kamu ni orang KL... Memang tak merasa lah duduk kat tepi pantai... Saya ni orang kampung... Rumah saya betul-betul kat tepi pantai... Saya dengan pantai tu dah macam kawan... Tiap-tiap hari tak sah kalau tak ke pantai... " kata Rayyan yang memulakan cerita kisah hidupnya...

" Bos asal orang kampung ke ? Tak tahu lah pulak.. Sebab nampak masyuk je... " kata Aiesya seperti tidak percaya kata-kata bosnya...

" Ya , saya memang anak orang miskin... Tapi tu dulu.. Arwah ayah nelayan... Mak saya surirumah je... Saya hanya mempunyai ijazah dan pengalaman dan ilmu yang mencukupi je,... Alhamdulillah... Bersyukur lah sebab dah sampai tahap ni... " kata Rayyan mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi...

" Ohh macam tu... Yelah... Hurmm... Terus terang saya cakap , saya carik keje lain disebabkan ayah saya... Bukan kehendak saya... Saya tak minat kerja-kerja ofis ni ! Bos tau kan mula-mula saya datang interview tu macam mana ? Itulah diri saya yang sebenar... " tanya Aiesya...

" Ya , saya terkejut time tu.. Tak pernah pulak ada orang datang interview berpakaian macam tu... Hahahaa... Nasib baik iman saya ni cukup ! " jawab Rayyan bergurau...

" Hahahaha ! siapa je yang nak pandang saya ni ? Lelaki pun tak berminat... " Aiesya merendah-rendahkan dirinya...

 " Haha. Memang tak ada pun.. " balas Rayyan dengan bersahaja....

Aiesya makan hati lalu bangun untuk meninggalkan bosnya itu... Tetapi malang tidak berbau , Aiesya tersadung batu di hadapannya itu lantas Rayyan menyedari insiden itu.... Lalu Rayyan menyambutnya ! Mata bertentang mata.. Dari mata turun ke hati... Mulut terdiam membisu , lidah pula terkelu... Fikiran masing-masing menerawang di dunia cinta... Hati pula membisik syahdu... Dibuai pula angin malam yang menampar-nampar malu... Aiesya yang menyedari perbuatan mereka itu lalu bangun lantas melepaskan pelukan Rayyan... Malu ! Rayyan tersedar akan hal itu...

" Errr.. terima kasih bos.. Saya naik dulu... Saya mengantuk... Bye ! " Aiesya cepat-cepat melarikan diri dari Rayyan kerana malu..

" Ishh... Apsal dengan aku ni ? Biar betul aku sambut ? Yang minah ni baru kena peluk sikit dah gelabah ! Haha.. Ehh, mengata orang.. Aku ni ? Ishh.. " bisiknya di dalam hati...

Hampir separuh jantungnya gugur ketika menyambut Aiesya dari kemalangan itu... Tetapi , dia puas kerana dapat bertentang mata dengan Aiesya...

" Cantik sungguh mata dia... Aiesya ! " Rayyan bermonolog di dalam hati...

Semakin hari , semakin parah perasaannya .... Tidak lama selepas itu , Rayyan pun beredar dari tempat itu dan pulang ke biliknya... Berehat dan bermimpi indah....


Bersambung.....


p/s : Tahniah untuk adik aku sebab dapat 5A dalam UPSR :D