\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Aiesya - Part 15
19 November 2011@11:33 PM
Episod sebelumnya : Aiesya - Part 14


" Memandangkan kerja kita dah habis , jom ikut saya balik rumah mak saya... " pelawa Rayyan...

" Balik rumah mak bos ? Nak buat apa ? " tanya Aiesya...

" Awak mesti tak puas nak tengok pantai kan ? Indah macam malam tadi... Ehh.. Err... Nak tak ? " Rayyan terlepas cakap...

 Pipi Aiesya sudah kelihatan kemerah-merahan... " Ermm ... Suka hati bos lah ! Saya ikut je... " Aiesya membalas...

 " Hehe okay good ! " jawab Rayyan...

 Pagi itu juga Rayyan dah Aiesya mengemas baju-baju mereka dan check out dari hotel yang mereka diami selama sehari semalam... Selesai sudah kesemuanya , Rayyan dan Aiesya pun bertolak ke Kampung Badak , atau lebih tepat lagi ke rumah emak Rayyan... Masa perjalanan hanya mengambil masa selama setengah jam dari hotel itu... Sesudah sampai , Mak Pah hanya mengintai dari tirai rumahnya itu... Beberapa kali dia menoleh ke arah kereta anaknya itu.... Mak Pah sangkakan hanya Rayyan sahaja yang balik ke rumah , tetapi anaknya itu membawa seseorang yang tidak dikenali , apatah lagi wanita.. Bermacam-macam yang bermain di fikiran Mak Pah...

" Assalamualaikum... Makkk !!! " Rayyan menjerit dari luar rumah...

 " Waalaikumsalamm.. " jawab Mak Pah...

 " Aiesya , ni emak saya... " kata Rayyan...

 Aiesya macam endah tak endah... Kerana dia tidak menggemari wanita bergelar emak... Tetapi tetap menyalami Mak Pah...

" A'an , bawak calon menantu emak ke ni ? " Mak Pah bertanya... Sesekali dia tersenyum gembira...

 " Ehh mak ni ! Bukanlah... Aiesya ni pekerja A'an... Kebetulan ada meeting kat Melaka ni , singgah rumah mak sekejap... " Rayyan memandang emaknya dengan jelingan manja...

 " Ohh.. hehe.. minta maaf ye nakk... Makcik ni bukan apa , dari dulu lagi suruh si A'an ni bawak calon menantu... Makcik dah tak sabar-sabar nak timang cucu... ! " kata Mak Pah lagi...

 " Ohh tak apa makcik... Saya faham... " Aiesya hanya menjawab sedikit...

 " Ehh mak ni ! Lebih pulak... Dah la A'an dah penat ni , jom Aiesya masuk dalam rumah... Jangan malu-malu... Buat macam rumah sendiri... " kata Rayyan...

" Baik bos.. " kata Aiesya...

Sepertinya dia tidak pernah melihat wanita seperti emak Rayyan itu... Sungguh peramah dan baik hati.. Kata-katanya tidak menyakitkan hati sesiapa... Bukan macam makcik-makcik lain , kalau tidak kenal orang luar , pasti nak memandang atas bawah atas bawah... Serupa macam nak cari gaduh... Kemudiannya , Mak Pah tunjuk bilik yang bakal ditiduri Aiesya... Aiesya tidak membantah malah terus masuk ke dalam biliknya... Mak
Pah segera menarik Rayyan , seperti ingin bertanya sesuatu... Ternyata benar...

" A'an , cantik budak ni... Nama pun sedap.. Lembut je tapi kenapa dia macam muram je ? Ada masalah ke ? " tanya Mak Pah...

 " A'an pun tak tahu lah emak... Dia tak pernah cerita masalah dia tu... Nanti A'an tanya... Biarkan dia rehat dulu... " jawab Rayyan...

 " Yelah A'an... Mak nak ke dapur sekejap... Nak masak kuih untuk Aiesya... Petang kang nak masak lauk kegemaran kamu pulak.. Hehe.. " kata Mak Pah...

 Baik hati sungguh Mak Pah , walaupun dia tidak mengenali Aiesya dengan lebih mendalam , tetapi dari sudut hatinya dia mengatakan anak gadis itu seorang yang baik ....


Bersambung....