\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Aiesya - Part 16
21 November 2011@10:40 PM
Episod Sebelumnya : Aiesya - Part 15


Malam pun menjelma... Mak Pah sudah menyediakan makan malam...

 " Nak.. Mari makan... " pelawa Mak Pah ...

 " Baik... " hanya itu jawapan Aiesya..

 " A'an !! mari makan sekali... Teman Aiesya ni... " jerit Mak Pah memanggil anaknya yang berada di ruang tamu rumah mereka ...

 " Yelah mak ! A'an datang !!! " jawab Rayyan...

 Ketika Rayyan menuruni anak tangga untuk ke dapur , dia terhidu sesuatu yang berbau enak...

" Wahh sedappnyeerr bauu nii ! Ni mesti rebung masak lemak cili api kan ? Sayanggg emakk !!! " kata Rayyan yang amat merindui masakan ibunya itu...

 " Alah... Dah memang itu makanan kegemaran A'an.. Mak masak jelah.. Aiesya , marii duduk makan... " kata Mak Pah...

 Aiesya hanya mematuhi arahan Mak Pah... Jelas wajahnya berubah tatkala melihat Mak Pah... Seperti tidak
gembira... Mereka pun menjamu selera dengan tertib sekali...

 " Aiesya , awak nak tambah lauk tu tambah je , siapa lagi yang nak makan kalau bukan kita ni je ? Hehehe.. Jangan cover cun la.. " kata Rayyan , selaku bosnya itu...

" Apa bos ni ? Malu lah saya... Saya tahu.. Sedap makcik masak... " kata Aiesya buat kali pertama menegur Mak Pah...

" Alaa biasa je Aiesya... Mak Aiesya masak lagi sedap kan ? " tanya Mak Pah...

 Aiesya yang mendengar kata-kata Mak Pah itu kelihatan terkejut lalu bangun meninggalkan makanan yang dijamahnya dari tadi... Serta -merta Mak Pah dan Rayyan melihat kelakuan Aiesya yang pelik itu... Mungkin ada masalah dengan ibunya ... Sangka mereka...

 " Mak rasa bersalah pulak ni A'an... Mak nak pergi pujuk.. " kata Mak Pah...

" Baiklah mak... " jawab Rayyan...

 Mak Pah pun berlalu pergi meninggalkan meja makan di dapur... Pergi menjengah Aiesya yang kelihatan sudah terperap di bilik... Diketuknya bilik yang didiami Aiesya...

" Aiesya , makcik nak masuk boleh ? " tanya Mak Pah...

 Aiesya hanya berdiam diri... Sepatah bicara pun tidak keluar dari mulutnya itu... Tidak lama kemudian , pintu biliknya dibuka... Mak Pah yang membuka lalu masuk untuk melihat Aiesya... Dia bimbang sekiranya berlaku apa-apa kepada Aiesya... Iya lah , baru sahaja kenal dengan anak gadis itu... Entah bagaimana perangainya masih tidak tahu....

 " Aiesya , makcik ada tersalah cakap ke ? Maafkan makcik ya ? " bicara Mak Pah...

 Aiesya terus-terusan menangis seperti anak kecil...

 " Makcik tak tahu apa-apa... Saya memang ada masalah dengan emak saya ! " tiba-tiba Aiesya bentak...

Rayyan yang berada di dapur pun mendengar bentakan Aiesya itu... Rayyan cepat-cepat ke bilik Aiesya...

" Awak ni kenapa Aiesya ? Cuba cerita masalah awak ? mana tahu saya dengan mak saya boleh tolong ? " kata Rayyan seakan memujuk...

 " Saya benci wanita bergelar emak ! Maafkan saya makcik... Banyak benda yang berlaku sepanjang saya hidup... Hampir belasan tahun saya pendam... Saya , adik saya dan ayah saya menanggung derita... " kata Aiesya sambil menangis teresak-esak... Mak Pah dan Rayyan hanya mendengar... Aiesya menyambung kembali ceritanya...

 " Masa umur saya 6 tahun , bermulalah segalanya... Emak saya seorang surirumah... Ayah pulak selalu kerja di luar kota... Bila ada masa lapang , emak selalu bawak boyfriend dia datang rumah... Berborak-borak... Bergurau-senda.. sampailah... dia... huh ! " Aiesya tidak mampu menyambung kata-katanya itu...

 Mak Pah dan Rayyan seperti mengerti apa yang di maksudkan Aiesya... Rayyan tidak memaksa Aiesya untuk meneruskan ceritanya itu.. Tetapi , Aiesya tetap teruskan... Ingin meluahkan apa yang terpendam selama ini...

 " Emak tak pernah berkelakuan baik bila dengan ayah.. Sampai ayah kena terima semua ni... Saya kesiankan ayah.. Sekarang emak dengan ayah dah bercerai... Emak , saya tak tahu dia di mana sekarang... Dah lama dia tinggalkan saya dan adik saya , Alisa... Sebab tu saya bencikan dia sangat-sangat... Maafkan saya makcik... Saya tak patut buat macam tu kat makcik... Tapi beri saya masa untuk menyuaikan diri... " kata Aiesya...

 " Baiklah nak... Kalau ada apa-apa , cerita je kat makcik.. makcik ni tak ada anak perempuan... Makcik ada A'an je.. Susah senang memang dengan A'an je ... Apa salahnya kalau kamu nak menumpang kasih dengan makcik... Makcik pun sukakan kamu... Makcik percaya kamu ni memang baik orangnya... " kata Mak Pah dengan panjang lebar...

 Sifat keibuannya amat terserlah... Rayyan hanya mengangguk apabila emaknya berkata begitu.. Tandanya setuju...

" Dah lah.. kamu berehat dulu ya.. Tenangkan fikiran... Makcik dengan Rayyan keluar bilik dulu.. " kata Mak Pah... Mereka pun berlalu keluar meninggalkan Aiesya keseorangan... Memberi ruang untuk Aiesya menenangkan dirinya seketika...


Bersambung...