\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Aiesya - Part 17
23 November 2011@5:35 PM
Episod Sebelumnya : Aiesya - Part 16

" Hari ni kita balik KL yea.. Kemudian kita balik ke sini lagi.. " kata Rayyan... 

" Eh , ni kan rumah emak bos... Buatpe saya nak datang sini lagi ? " tanya Aiesya kebingungan..

 " Mana tau awak nak cuti-cuti Malaysia ke... Tenangkan fikiran awak ke ... Boleh tengok laut setiap hari... Macam kita buat sekarang ni... " Rayyan berkata-kata lagi... 

Ya , sememangnya mereka berada di tepi pantai.. Pagi-pagi lagi Aiesya sudah keluar rumah untuk melihat
pantai... Pantai yang begitu indah... Meskipun ombak memukul kuat dan ganas , tetapi pantai dan ombak tidak pernah berpisah... Jauh di sudut hatinya masih memikirkan emak kandungnya... Entah di mana.. 

" Bos , saya teringin nak jumpa emak saya tapi saya tak tahu dekat mana nak carik dia... " kata Aiesya dengan tiba-tiba...

 Rayyan yang sedang menghirup udara segar di waktu pagi itu agak terkilan apabila mendengar kata-kata Aiesya... Agak memeranjatkan... Setelah apa yang berlaku semalam... Aiesya sangat membenci emaknya , tetapi pagi ini mengatakan bahawa dia teringin untuk berjumpa pula... 

" Err.. Awak pasti ke Aiesya ? Bukan ke awak benci dia ? " tanya Rayyan... 

" Memang saya benci dia ! Saya nak jumpa dia sebab saya memang nak bersemuka ... Nak tengok dia hidup bahagia atau tak... " jawab Aiesya...

 " Ohh.. Kalau ada bukti-bukti macam gambar atau apa je , boleh la saya bantu sikit-sikit... Kalau tak ada apa-apa agak susah la... Awak seorang je kena berusaha , sebab saya tak kenal... " kata Rayyan...

 " Gambar-gambar semua saya dah bakar... Satu gambar pun saya tak ingin simpan... " kata Aiesya... 

Marahnya masih lagi membara... Mak Pah yang terdengar kata-kata Aiesya itu terus mencelah...

 " Aiesya , walaupun emak Aiesya buat jahat , buat tak senonoh , dia tetap emak kandung Aiesya kan ? Apa yang terjadi mesti ada hikmahnya... " kata Mak Pah cuba untuk menasihati Aiesya... 

" Memang dia emak... tapi emak dalam surat beranak je... Tanggungjawabnya langsung tak ada... Selagi saya tak jumpa dia , saya tak boleh bersabar... Saya kena carik dia jugak... Bos untung sebab dapat emak macam makcik.. Saya ni ada emak tapi serupa macam tak ada... Dari kecil , yang saya kenal ayah je... Dia lah ayah , dia lah emak... Hanya satu-satunya... " jawab Aiesya...

Mak Pah yang mendengar kata-kata Aiesya itu agak terasa simpati yang amat sangat...

 " Hurmm kalau macam tu , nanti bila dah balik KL kita carik... " Rayyan mencelah... 

Walaupun dia tak ada kena mengena dengan kehidupan Aiesya , dia terasa bertanggungjawab untuk membantu pekerjanya itu... Rayyan memang seorang yang baik hati... Membantu bukan hanya dari segi duit , tetapi membantu dari segi mental dan fizikal... 

" Okay.... Ermm.. lapar la.. perut saya berbunyi ni... " kata Aiesya...

 " Itulahh.. malam tadi taknak makan , merajuk je. Hehehe... " kata Rayyan dengan niat menyakat Aiesya...

 " Err... diam.. Makcikkk ! Makcik masak apa hari ni ? Hehehe...

 " Aiesya tiba-tiba bertukar mood... " Makcik masak nasi lemak ayam rempah.. Khas untuk Aiesya sebab malam tadi tak makan kan ? Jangan kamu peduli cakap A'an tu.. Kerjanya menyakat orang je.. " kata Mak Pah... 

Dia berasa lega sedikit kerana Aiesya sudah mampu tersenyum... Usikan Rayyan itu umpama pengubat bagi kedukaannya... Tak sia-sia... 

" Eleh... Baru sikit.  Hahaha... Dah jom lah ! A'an pun dah lapar ni... Dengar emak cakap ayam rempah , terus perut ni berdondang sayang... Hahaha... Jom. jom... " kata Rayyan .... 

Dengan siapa lagi dia mahu bergurau ... Di dalam hidupnya hanyalah dia dan Mak Pah sahaja... Kehadiran Aiesya seolah-olah menambahkan lagi seri di dalam hidupnya .... 


Bersambung....