\
Cik Pipi Tembam





profile chat entries credits +follow home



Cerpen | Benci Tapi Rindu.. SAMBUNGAN ( FINAL )
15 July 2011@4:36 PM
Assalamualaikum . . untuk sambungan cerpen sebelum ini klik 'SINI' . . .




Sedang elok Sumayyah menyidai kain jemuran di lur rumahnya, tibalah saat dia bermanja di bilik air... Ya ! mandilah apa lagi...Matahari dah terbit atas kepala baru mandi, itulah tabiat Sumayyah sejak dia berada di universiit...Selepas beberapa minit , Sumayyah sudah mempersiapkan dirinya lalu turun ke bawah untuk membantu ibunya, Puan Siti memasak..."Lauk hari ni ayam masak lemak cili api ! " kata ibunya.... "Wahhh ! Best tuu... meh akak Su tolong ibu.." katanya yang rajin membantu ibunya di dapur... Meraka memasak sehinggalah terdengar bunyi loceng umah berbunyi beberapa kali... Lalu Sumayyah menjengah dari dalam dan membuka pintu , ternyata Aidil yang datang... Lalu pintu dibuka... " Surprise ! hahahaha...." gelak Aidil... "Banyaklah kau punya surprise...kau macam tau je yang ibu aku masak sedap hari ni kan...hidung kau ni hidung ape haa??? " tanya Sumayyah... "HAHA ! hidung aku kan comel , sebab tu mana-mana orang masak kan , cepat je aku terhidu..." jawab Aidil dengan selumber...Sumayyah buat muka tanda mengejek...."Ehh, kau taknak pelawa aku masuk ke??kang aku mati beku kat sini macam mana??kau jugak yang susah kan?? " kata Aidil.... "Perlu ke aku pelawa?? HAHAHA...Dah laa tak beku punya..gerenti tak.. " kata Sumayyah sengaja dibiarkan begitu... "Suuuuu !!!! Siapa yang datang tu nak ?? Jemput masuk ! " teriak Puan Siti dari dalam... "Aidil mak !! " jawab Sumayyah... "Nasib baik mak aku suruh masuk , kalau aku lah kan , tak payah la bagi kau masuk.. " kata Sumayyah bergurau kasar... Macam tak biasa . Aidil pun suka melayan sampai lebam ..."Err , yeke , kalau macam tu tak apa lah aku balik dulu... " jawab Aidil... Aidil cuba beredar dari situ dan buat muka yang serius...Tiba-tiba tangannya ditarik Sumayyah...Tapi Sumayyah lepaskannya cepat-cepat dan berkata, "Ehh , nanti dulu.. Aku bergurau jelaa , takkan tuu pun kau terasa dil ... "HAHAHAHAHAAHA !!! Lu kena beb ! Aku ni memang sesuai kan jadi pelakon ?? " kata Aidil dengan nada main-main..."Arghhh ! aku agak dah ....Siapp la kau jap lagi... cepatlah masuk ! " kata Sumayyah dengan nada benci tapi rinduu .. Yaa... Rindu nak bergurau dengan Aidil... Hatinya menjadi girang setiap hari kerana keletah Aidil...




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Setelah kekenyangan kerana menjamu masakan Puan Siti dan Sumayyah tadi , Aidil hendak ke tandas... Lantas Sumayyah memintas tindakan Aidil untuk ke tandas di ruang dapur itu... " Dil ! Tandas kat dapur tu rosak, kau naik tingkat atas , ada tandas lagi satu , depan bilik aku..." kata Sumayyah... "Ohh,okayy ! " jawab Aidil kerana tak tahan lalu pergi menunaikan hajatnya itu...Sumayyah pula meneruskan kerjanya mengemas pinggan mangkuk yang digunakan sebentar tadi...Setelah keluar dari tandas , Aidil terpandang pada satu sudut bilik yang berwarna pink itu ... Membuatkan hatinya tertarik untuk ke sana... Lalu dia masuk ke dalam bilik itu.. Hatinya mula berkata, (ohhh ! ni bilik Su... nak tengoklah apa yang menarik , mana tau dia ada boyfriend ke kan ) . Dia terus-terusan berkata-kata di dalam hati... Dia tertarik kepada satu buku menyerupai diari milik Sumayyah...Lalu dibukanya...


Tarikh : 20 May

Semalam aku jumpa Aidil..Dia belanja aku cendol...sempat jugaklah aku bergurau sakan dengan dia...Aku happy sangat dengan dia...Setiap hari ada je lawak dia buat untuk aku...tapi, aku rasa cemburu bila dia asyik sebut pasal Lisa..Kawan dia tu...Entah la kan....Aku akui aku memang cemburu sangat-sangat...Yelaa, aku ni takda rupa..perempuan kat luar sana tu semua cantik-cantik..Aku still teringat lagi tempat permainan aku dengan dia waktu kecil-kecil dulu...Dekat Sungai Lui...Indah sangat masa tuu..Sejak-sejak dah besar ni takdenya nak pergi...Kalau dia ajak , wahh ! memang surprise lah kan..Lagi satu, aku dah lama suka kat Aidil...Cuma dia je tak perasan..Maybe sebab aku dengan dia berkawan dari kecil...Dia tak ada perasaan kot kat aku.. Apa-apa pun aku pendam je la perasaan aku ni... Takkan aku nak luahkan ? Nanti dia gelakkan aku.. kata aku gila pulak...Tapi kalau dia citer pasal perempuan lain , aku jugak yang jeles...Argh , pening-pening...Lebih baik aku tidur...Gudnite ....


Setelah habis membacanya , Aidil hanya mampu tersenyum lalu diambil diari itu dan simpan tanpa pengetahuan Sumayyah... Aidil menuruni tangga lalu meminta izin untuk pulang secepatnya..."Makcik , saya balik dulu ye , ada hal sikit , Su.....," tiba-tiba dia berhenti... "Ye, kenapa cepat sangat ? Ada hal apa ? " tanya Sumayyah... "Mak aku panggil suruh ambil makcik aku kat airport... " Aidil cuba untuk mengelak dari bercakap lebih takut tersalah kata ... Dia menipu tetapi terpaksa..." Okay..okay..jagadiri baik-baik tau...kalau ada apa-apa, kau mesej aku eh ?? " kata Sumayyah... Aidil mengangguk tanda faham, lalu beredar balik ke rumahnya...


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sumayyah duduk di kamarnya sambil membaca novel cinta yang di milikinya seminggu yang lalu...Tiba-tiba bunyi handphone berkumandang memecah suasana..... Lalu dibuka dan baca... "Su, esok jumpa dekat Sungai Lui..tempat kita main masa kecik-kecik.." ...Alangkah terkejutnya Sumayyah apabila Aidil mesej begitu... ( mesti ada yang tak kena ni , tapi apsal laa jnatung aku ni berdegup kencang je ni?? Aisehhh ! ) Sumayyah berkata-kata di dalam hati... "Ahh , takpelah , tak ada apa-apa kot.. Aku pegi jelahh... " kata Sumayyah dengan sendiri... 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tibalah hari yang dinanti-nantikan Aidil dan Sumayyah...Hari yang dirasakan paling aneh oleh mereka berdua... Lagi-lagi bertemu di Sungai Lui , tempat permainan mereka sejak kecil... Sumayyah hadir memakai baju kurung berwarna putih berbunga-bunga kecil berwarna pink ... sambil dikenakan tudung berwarna pink lembut yang sungguh memikat hati.... Aidil hadir dengan memakai t-shirt putih...Sungguh tak disangka , pertemuan itu merupakan pertemuan yang aneh...Pelbagai soalan yang membelenggu fikiran Sumayyah ...Lalu Sumayyah membuka kata... "Dil...Nape kau suruh aku ke sini?? Macam ada benda penting je nak bagitau ni... " tanya Sumayyah yang semakin berdebar-debar... "Ya , aku ada hal nak cakap sikit ...Hari ni kita serius..." jawab Aidil... " Apa dia ? " tanya Sumayya sekali lagi... "Kau ingat tak dulu ni tempat permainan kita masa kecik ? " tanya Aidil.. "Ya , aku ingat lagi ..Dulu kau dengan aku suka bermandi-manda kat sungai ni...Main kejar-kejar... Indah sangat masa tu kan?? " tanya Sumayyah pula kepada Aidil... "Ya , memang indah , tapi lagi indah kalau sejarah berulang... " jawab Aidil... Berkias ! "Sejarah berulang ? aku tak faham ? " kata Sumayyah... Aidil menunjukkan diari kepunyaan Sumayyah kepada Sumayyah... "Ehhh ! macam mana kau dapat diari aku tu ? kau selongkar ehh??!! " tanya Sumayyah seperti ketakutan dan malu dengan dirinya sendiri... Hatinya menjadi tak keruan.. "Ya ! kenapa kau tak bagitau aku dari dulu ? Tak delah aku memendam rasa macam kau jugak !... " jawab Aidil seperti yang diinginkan... " Memendam rasa macam aku ?? Aku tak faham ?? " kata Sumayyah... " Aku tak sangka perasaan kita sama ... Aku pun pendam perasaan macam kau jugak Su ! Bertahun-tahun aku pendam ... Dan semalam baru aku dapat tau pasal ni ! Aku gembira sangat Su... Kau memang cintakan aku kan ? " tanya Aidil kepada Sumayyah ... " Errr... nanti kalau aku cakap kau gelakkan aku...ermmm... " Sumayyah ragu-ragu... Dia takut kalau Aidil main-mainkan dia... " Come on Su ! Aku tunggu jawapan dari kau... Kau cintakan aku kan ? " tanya Aidil dengan harapan yang menggunung .... " Ya ! Aku memang cintakan kau ! Dari dulu sampai sekarang... Sebab tu aku tak pernah ada boyfriend ... Sebab aku tunggu kau ! Aku cintakan kau Dil...... " kata Sumayyah sehingga mengalir airmatanya... Tiba-tiba Aidil datang dan mengesat airmata Sumayyah... Ya , pertama kali Aidil melakukan sebegitu...Aidil berbicara lagi..., " Will you marry me ?? " tanya Aidil dengan sepenuh hatinya ... Sumayyah pun menjawab , " Yes , I do ! " Airmata yang tertumpah tidak pernah diminta.... Sungguh tak disangka Sumayyah akhirnya menjadi milik Aidil .... Walaubagaimanapun hubungan mereka itu , tidak selalunya hadir dengan gelak tawa sahaja ... Hari ini membuktikan , airmata bahagia menjadi penutup kisah mereka .... Sesungguhnya , benci itu pasti menjadi rindu.... 


TAMAT.....